Menu
pl
Najnowocześniejsza platforma teledetekcyjna w Europie

W sierpniu 2017 roku OPEGIEKA zakończyła wdrożenie do działalności gospodarczej nowej platformy teledetekcyjnej. Połączenie dedykowanego samolotu wraz z zawansowanym zestawem sensorów dostarcza najwyższej, jakości dane dla prac badawczych i projektowych, w dziedzinie nauk o środowisku, leśnictwie, zarządzaniu wegetacją i gospodarce wodnej.

Na platformę składają się:

Lotniczy skaner laserowy Riegl VQ-1560i DW

System VQ-1560i DW stanowi kompletną zintegrowaną platformę pomiarową umożliwiającą jednoczesne pozyskiwania chmur punktów z lotniczego skanowania laserowego (dwa lasery pracujące na różnej długości fali (w zakresie zielonym i bliskiej podczerwieni) oraz zdjęć lotniczych RGB i CIR. Instrument może mierzyć nawet z pułapu 4,7 km, co pozwala na kartowanie rozległych obszarów. Przy prędkości skanowania 1,33 mln pkt/s jest on najszybszym tego typu urządzeniem na rynku. Wszystkie sensory wraz systemem pozycyjnym GPS/IMU zamontowane są na tym samy stabilizowanym łożu.

Cechy skanera:

  • częstotliwość generowania impulsu laserowego do 2000 kHz,
  • skaner mulit-spektralny, pracujący na dwóch długościach fali (zielonej i bliskiej podczerwieni),
  • kąt skanowania do 58°,
  • synchroniczna rejestracja zdjęć lotniczych przez 2 kamery średnioformatowe Phase One iXU RS 1000 o rozdzielczości 100 MPix, w zakresach kolorów RGB i CIR,
  • rejestracja nieskończonej ilości odbić pojedynczego impulsu (ang. full waveform).

Kamera wielkoformatowa Leica DMC III

Pierwsza na świecie lotnicza kamera wielkoformatowa wykorzystująca technologie CMOS, zapewniająca najwyższą jakość obrazu przy zwiększeniu efektywności pozyskiwania danych o ponad 25% (391 Mpx w pojedynczej klatce).

Cechy kamery:

  • matryca bazująca na półprzewodnikach CMOS (Complementary Metal Oxide Semiconductor) zapewniających wysoką rozpiętość tonalną (78 dB) oraz skuteczne eliminowanie szumów (co przekłada się na wysoką jakość pozyskiwanych zdjęć oraz możliwość wykonywania nalotów o różnych porach dnia),
  • rejestracja 4 zakresów spektralnych równocześnie R, G, B i NIR (ang. Red, Green, Blue i Near-InfraRed),
  • wymiar pozyskiwanych zdjęć 25 728 x 14 592 pikseli,
  • 14-bitowa rozdzielczość radiometryczna,
  • zintegrowany system kompensacji ruchu postępowego.

Dwusilnikowy samolot Vulcanair P68C

Wielozadaniowy Samolot Vulcanair P68C o znakach rejestracyjnych SP-OPG, stanowi podstawę platformy pomiarowej OPEGIEKA. Jest to jedna z najpopularniejszych konstrukcji wykorzystywanych w branży fotogrametrycznej. Samolot charakteryzuje się posiadaniem dwóch luków na sensory teledetekcyjne.

Cechy samolotu:

  • pułap maksymalny 5400 AGL,
  • prędkość lotu osiągana w trakcie misji 160 – 250km/h,
  • maksymalny czas lotu podczas wykonywania zdjęć lotniczych - 5,5h,
  • maksymalny czas lotu podczas skanowania laserowego - 6h,
  • układ skrzydeł (górnopłat) zapewniający wyjątkowo stabilny lot w trakcie pomiarów,
  • dwa silniki firmy Lycoming, umożliwiające lot w przypadku gdy jeden z silników jest uszkodzony.

Platforma zakupiona została w ramach projektu „Wdrożenie wyników prac badawczo-rozwojowych poprzez opracowanie platformy teledetekcyjnej opartej na nowatorskiej metodzie inwentaryzacji roślinności” dofinansowanego z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój na lata 2014-2020 (POIR.03.02.01-28-0029/15-00).