W styczniu 2020 roku OPEGIEKA zakończyła wdrażanie do działalności gospodarczej nowej platformy teledetekcyjnej. Dzięki połączeniu szybkiego samolotu turbośmigłowego wysokiego pułapu wraz z zestawem najnowocześniejszych sensorów wprowadzona została na rynek nowa usługa z zakresu geospatial intelligence oparta o technologię sztucznej inteligencji.
Na platformę składa się:
- Lotniczy skaner laserowy Riegl VQ-1560-II
System VQ-1560-II stanowi kompletną zintegrowaną platformę pomiarową umożliwiającą jednoczesne pozyskiwanie chmury punktów z lotniczego skanowania laserowego oraz zdjęć lotniczych RGB. Instrument może mierzyć nawet z pułapu 5,6 km, co pozwala na efektywne mapowanie rozległych obszarów. Przy prędkości skanowania 2 x 1,33 mln pkt/s jest on najszybszym tego typu urządzeniem na rynku. Wszystkie sensory wraz systemem pozycyjnym GPS/IMU zamontowane są na tym samym stabilizowanym łożu.
Cechy skanera:
- częstotliwość generowania impulsu laserowego do 2 x 2000 kHz;
- skaner pracujący na długości fali bliskiej podczerwieni;
- kąt skanowania do 58°;
- synchroniczna rejestracja zdjęć lotniczych przez kamerę średnioformatową Phase One iXU RS 1000 o rozdzielczości 100 MPix, w zakresach kolorów RGB;
- rejestracja wielokrotnych odbić pojedynczego impulsu (ang. full waveform).
- Kamera wielkoformatowa Vexcel Eagle Mark 3
Kamera pozwala na wykonywanie zdjęć z niespotykaną do tej pory rozdzielczością 450 Megapixeli a dzięki wymiennym obiektywom o długiej ogniskowej także na pozyskiwanie danych z dużych wysokości w rejonach intensywnego ruchu lotniczego w szczególności nad lotniskami.
Cechy kamery:
- rozdzielczość zdjęć PAN 26 400 x 17 004 px;
- rozpiętość tonalna (72 dB);
- równoczesna rejestracja czterech zakresów spektralnych: R, G, B, NIR (ang. Red, Green, Blue, Near-InfraRed);
- 14-bitowa rozdzielczość radiometryczna;
- zintegrowany system kompensacji ruchu postępowego;
- wymienne obiektywy f100 mm oraz 210 mm.
- Turbośmigłowy samolot Beechcraft King Air C90
Samolot Beechcraft KingAir C90 o znakach rejestracyjnych SP-ISS, stanowi podstawę platformy pomiarowej OPEGIEKA. Jest to jeden z najpopularniejszych modeli samolotów turbośmigłowych na świecie. W ciągłej produkcji od 1969 roku w liczbie ponad 3100 sztuk. Samolot został zmodyfikowany do zadań fotogrametrycznych.
Cechy samolotu:
- turbośmigłowe silniki;
- hermetyzowana kabina;
- pułap maksymalny sięgający 9100 m;
- prędkość lotu osiągana w trakcie misji w granicach 418 km/h;
- maksymalny czas lotu podczas wykonywania misji wynoszący 5,5h.